HR tip #XXX

Tips, tips, tips! TIP #XXX: Pas deze toe en je zal een goede HR manager worden…

Zijn deze tips nog niet genoeg? Bekijk dan zeker deze 30 tips nog eens. Het artikel is wel geschreven in het Engels, maar het is zeer relevant!

Een samenvatting/vertaling van het artikel:

  1. Je moet een specialiteit hebben. Dat maakt je uniek.
  2. Resultaten zijn belangrijk, maar relaties belangrijker.
  3. Als je een leider bent, is er niets beter dan een goed team.
  4. Je moet niet bij de pakken blijven zitten. Wees steeds vernieuwend in je HR-aanpak.
  5. Wat anderen zeggen over jouw HR-reputatie is 10 keer zo belangrijk dan wat jij zegt. Ook al ben jij slimmer.
  6. Je moet altijd nieuwe dingen in de pijplijn hebben zitten.
  7. Je moet veel feedback geven, face-to-face. Je moet ook de feedback die jij krijgt aanvaarden en gebruiken.
  8. Ervaring is steeds minder belangrijk. De vraag is niet: “Wat heb je al gedaan?”, de vraag is: “Wat kan je doen?” VANDAAG is wat telt. Je moet problemen kunnen oplossen.
  9. Je moet je tijd goed managen. Elke morgen moet je dit doen:
    – een lijstje maken van 6 belangrijke dingen die vandaag moeten gebeuren;
    – het lijstje uitvoeren in de exacte volgorde van belangrijkheid.
  10. Doe een ding tegelijkertijd; het belangrijkste eerst; begin nu.
  11. Besteed één uur per week aan je carrière, door bijvoorbeeld je CV/LinkedIn-profiel in orde te maken.
  12. Wees bescheiden als je een compliment krijgt.
  13. Start een blog, om je te onderscheiden van de rest.
  14. Een mentor hebben is belangrijk, die helpt je bij je carrière.
  15. Gebruik het woord “human capital” niet. Mensen zijn geen cijfers. Je mag ze zo dan ook niet behandelen.
  16. Verandering is belangrijk!
  17. Je moet nooit gewone dingen uitvinden als je geniale dingen kan kopiëren. Stelen kan geen kwaad. Geef de makers wel credit.
  18. Een goede HR leider zoekt naar egels, geen kalkoenen, en leert ze vliegen.
  19. De 3 belangrijkste dingen om je slechte medewerkers te sturen is: duidelijke verwachtingen, documentatie en feedback.
  20. Je moet niet naar de “cost per hire” kijken, maar naar de “quality per hire”, want dat is veel beter! Na een tijdje vergeten mensen hoeveel het kostte, als ze goede resultaten zien.
  21. Het is belangrijker om te kijken naar wie je verliest, dan naar hoeveel mensen je verliest. Je moet goed kijken naar je turnover-cijfers.
  22. Na enkele jaren kijkt niemand meer naar je scores op school.
  23. Doe iets speciaal: een blog, een video, 20 referenties op LinkedIn, schrijf een artikel…
  24. Als je steeds iemand aanneemt die slechter dan jou is, dan krijg je een slecht bedrijf. Als je iemand aanneemt die beter dan jou is, dan krijg je een goed bedrijf.
  25. Je moet mensen overtuigen door met hun woorden te spreken, niet met de jouwe.
  26. Zorg dat je relevant bent in jouw departement.
  27. C-spelers nemen geen A-spelers aan. Dus neem geen C-spelers aan.
  28. Goede HR-leiders zijn dienaars. Ze helpen mensen, zorgen dat ze er goed uitzien en geven ze complimenten. Slechte HR-leiders zijn de koningen. Ze staan boven hun mensen, nemen vaak hun job over en geven hen dan de schuld als het slecht is.
  29. Weet dingen over je bedrijf. Ook cijfers.
  30. Geef mensen promoties iets voordat ze klaar zijn, zorg dat ze iets uit hun comfort-zone komen, maar zorg er niet voor dat ze verdrinken.