Sollicitatie

Stel, je mag op gesprek gaan bij een bedrijf… Maar je weet helemaal niet wat je als voorbereiding moet doen! Oeps! Gelukkig zijn hier enkele artikels die jou perfect voorbereiden op een goed sollicitatiegesprek. De voorbereiding, welke vragen ze gaan stellen, welke vragen jij moet stellen, hoe je je moet kleden… Zelfs wat er gebeurd als jij al op gesprek bent geweest! Lees deze artikels (bron: Monster), laat de stress achterwege en verkoop jezelf bij de (toekomstige) werkgever! 

Bron

Google het bedrijf waar je op gesprek gaat

social-media-buttons

Het is al lang geen geheim meer dat recruiters het internet afstruinen naar informatie over sollicitanten. Het is daarom belangrijk jezelf goed te presenteren op internet.

Maar wat die werkgever kan, kan jij ook. Gebruik het internet om meer te weten te komen over het bedrijf en laat tijdens het gesprek merken dat jij geïnteresseerd bent in het bedrijf waar je solliciteert.

Je hoeft echt niet alle ‘ins & outs’ te weten, maar het wordt op prijs gesteld als je iets van het bedrijf af weet. Breng daarom een bezoek aan de website van het bedrijf. Wat voor persberichten heeft het bedrijf de laatste tijd verstuurd? Hebben ze nieuwe producten op de markt gebracht? Staan er foto’s van werknemers op die je iets kunnen vertellen over de sfeer in het bedrijf? Voor ook een zoekopdracht uit op Google News om te kijken hoe het bedrijf de afgelopen tijd in het nieuws is geweest.

Google de rekruteerder
Natuurlijk kun je internet ook gebruiken om meer te weten over de rekruiter waarmee jij straks een gesprek hebt. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een account op Facebook, Twitter, Google+ of LinkedIn. Wat voor een persoon is het, wat is zijn achtergrond, wat zijn z’n interesses? Hoe meer je weet en hoe beter het beeld van die persoon, hoe prettiger je het gesprek ervaart.

Wees discreet met de informatie
De informatie die je vindt kan van pas komen in het gesprek. Als je weet dat je gesprekspersoon actief een sport beoefent, kun je jouw eigen sportiviteit extra benadrukken. Het is wel belangrijk dat je dit op een terughoudende manier doet en niet laat merken dat je al heel veel voorkennis hebt. De kracht zit hem in het feit dat je het wel weet, maar dat de ander dat niet doorheeft.

Je kunt de meest opmerkelijke informatie boven water krijgen als je googelt op de naam van je gesprekspartner. Zeker als deze een weblog heeft of op forums zijn mening geeft. Ga daar zo discreet mogelijk mee om en hou deze informatie voor jezelf. Als je bewust laat merken dat je meer van je gesprekspartner weet dan dat hij veronderstelt, komt dit erg vervelend over. Het zal je kansen zeker verkleinen als jij hem meedeelt dat je alles weet over zijn hobby tuinieren en dat je wel tips hebt voor het onderhouden van zijn rozenperkje aan zijn woning.


Bron

Typische vragen tijdens een sollicitatiegesprek

jobinterview-620x350

Bedenk dat het bedrijf waar jij op gesprek komt nog nauwelijks iets van jou weet. Het kent meestel alleen jouw CV en brief en wil in een zo kort mogelijke tijd een zo goed mogelijke indruk van jou krijgen. Degene die jou interviewt zal naast een aantal klassieke standaardvragen ook een aantal lastige strikvragen stellen. Niet om je om de tuin te leiden, maar wel om te kijken hoe jij op bepaalde vragen reageert. Hier vind je een aantal veelvoorkomende vragen, zodat je je er een beetje op kunt voorbereiden.

Daarnaast geeft het sollicitatiegesprek jou nog een extra kans om je interesse in de functie te laten blijken. Door het stellen van de juiste, kritische vragen geef jij aan dat je je reeds in het bedrijf en functie verdiept hebt en dat je enthousiast bent. Je wilt er immers alles van weten!

Bereid je dus altijd voor de mogelijke vragen die je kunt verwachten of zelf kunt stellen.

Welke standaard vragen kun je verwachten bij een sollicitatiegesprek? Een rekruteerder zal niet snel naar al je personalia vragen, want als het goed is staat dat allemaal al in je CV. Wel kun je aantal klassieke vragen verwachten over je ambitie, je positieve en negatieve eigenschappen en je visie op werk. Hier vind je een aantal voorbeelden met tips voor geschikte antwoorden.

Waar zie je jezelf over vijf jaar?
Deze vraag is niet bedoeld om te checken of je bereid bent om vijf jaar bij dit bedrijf te werken, maar meer om je ambitie te achterhalen en te kijken of je wel over je loopbaan hebt nagedacht. Zorg dus dat je een duidelijk verhaal hebt met een doel voor over vijf jaar. Benadruk wel de belangrijke rol van dit bedrijf in die carrièreplanning. Geef aan dat je graag wilt groeien en als het kan binnen dit bedrijf. En zeg zeker niet dat dit bedrijf slechts een opstapje is, of alleen maar bedoeld is om werkervaring op te doen.

Waarom heb je juist voor deze functie gesolliciteerd?
Zorg dat je van tevoren goed op een rijtje hebt waarom je juiste deze functie ambieert. Probeer het eens op papier te zetten, pas dan kom je erachter of je het wel goed onder woorden kunt brengen. Zorg dat je minimaal drie argumenten bedenkt!

Waarom hebben we juist iemand als jou nodig?
Benadruk waarom je deze functie interessant vindt en waarom jij denkt dat jouw kwaliteiten daar prima bij passen. Wees niet te bescheiden, maar zuig geen kwaliteiten uit je duim – een goede rekruteerder vraagt altijd door. Bereid ook deze vraag altijd voor. Ten eerste om een zo goed mogelijk antwoord te geven, maar ten tweede om er voor jezelf ook achter te komen of deze job eigenlijk wel geschikt voor je is.

Wat zijn je positieve eigenschappen?
Verkoop jezelf, dik je positieve eigenschappen aan en geef duidelijke voorbeelden. Heb je wel eens een slagzinwedstrijd gewonnen en wil je benadrukken dat je creatief bent? Geef dan die prijsvraag als voorbeeld.

Wat vinden je vrienden een negatieve eigenschap van jou?
Zwakke kanten hoeven niet per definitie slecht te zijn. Het onderkennen van je zwakheden is ook een kwaliteit! Zolang je maar wel kunt aangeven dat je je er bewust van bent en dat het voor jou een uitdaging is deze zwakheden te verbeteren. Maar echte zwakheden (‘ik kom altijd te laat op mijn werk’) kun je beter helemaal niet noemen.

Heb je moeite om onder een baas te werken?
Bij de meeste functies werk je onder een baas en het is dus niet verstandig om hier negatief op te antwoorden. Zeg dat je er geen moeite mee hebt om orders aan te nemen, maar benadruk ook zeker dat je een zelfstandige werknemer bent die eigen initiatieven kan nemen.

Heb je bezwaren tegen onregelmatig werk?
Overwerken is niet leuk, maar je wilt ook niet overkomen als een strikte negen-tot-vijf-werknemer. Daarnaast is de moderne werkgever ook geïnteresseerd in breed ontwikkelde werknemers. Heb je interessante hobby’s en verplichtingen in de avonduren, benadruk dan dat je in principe geen problemen met onregelmatig werk hebt, maar dat die hobby’s ook belangrijk zijn.

Naast de klassieke vragen kan een rekruteerder specifiekere, lastigere vragen aan je voorleggen. Vragen die dieper ingaan op de persoon die je bent en vragen naar je flexibilitiet, aanpassingsvermogen, ambitie, besluitvaardigheid, creativiteit, durf en enthousiasme. Veel vragen vereisen voorbeelden uit de praktijk, meestal je huidige of vorige job. Enkele voorbeelden van vragen die je zou kunnen krijgen:

Flexibiliteit: Hoe goed pas je je in het algemeen aan veranderende omstandigheden aan – en waaruit blijkt dat?
Flexibiliteit is een van de belangrijke eigenschappen die een werknemer moet bezitten. Laat zien dat je niet star bent door een goed voorbeeld te geven dat je je makkelijk aanpast aan veranderde omstandigheden. Denk aan vorige functies waar je wellicht veel verschillende taken moest uitvoeren. Of aan een veranderde functie-inhoud. Of een fusie of sanering waarin je je moeiteloos hebt staande gehouden.

Ambitie: Wat denk je allemaal bij ons te bereiken?
Laat zien dat je nagedacht hebt over je loopbaanontwikkeling. Benadruk de belangrijke rol van dit bedrijf in die loopbaanplanning. Geef aan dat je graag wilt groeien en als het kan binnen dit bedrijf. En zeg zeker niet dat dit bedrijf slechts een opstapje is, of alleen maar bedoeld om werkervaring op te doen.

Besluitvaardigheid: Ben je iemand die meestal snel tot een besluit komt? Geef daar eens een voorbeeld van.
Op onzekere, aarzelende werknemers zit een bedrijf niet te wachten. Zeker niet als het een leidinggevende functie betreft. Maar als je niet heel besluitvaardig bent, kun je wel aangeven dat je ‘weloverwogen’ tot je besluiten komt. Een snel besluit nemen hoeft niet altijd tot een goed besluit te leiden. Laat zien dat je je bewust bent van beide kanten van deze ‘medaille’.

Creativiteit: Beschouw je jezelf als creatief?
Met creativiteit wordt echt niet alleen bedoeld dat je goed kan knutselen of originele reclameteksten kunt bedenken. Het gaat er ook om of je een creatieve geest hebt en of je binnen een bedrijf creatieve oplossingen kunt bedenken. Bedenk een voorbeeld waarin je in je vorige job een lastige case creatief hebt opgelost. Of als dit je eerste job is, zoek dan naar een voorbeeld tijdens je studie- of stageperiode. En ben je daarnaast ook nog muzikaal of taalkundig creatief en heb je daar al eens succes mee gehad (talentenwedstrijd gewonnen) aarzel dan niet om dat ook te noemen.

Durf: Wat is het grootste risico dat je ooit in je leven hebt genomen?
Laat zien dat je moed hebt en niet wegloopt voor vervelende klusjes. Maar op stoere verhalen over onverantwoorde risico’s zit het bedrijf zeker niet te wachten. Met versleten banden en 200 kilometer per uur over de weg rijden wordt zeker niet als positief gewaardeerd, al moet je er zeker durf voor hebben…

Enthousiasme: Je lijkt mij niet zo enthousiast voor deze functie…
Voorkom dat ze je enthousiasme wantrouwen, en dat ze jou deze vraag überhaupt stellen. Straal uit dat je de job graag wilt en zet van tevoren op een rijtje wat jou in de functie aanspreekt.

Laat ook blijken dat je een gemotiveerde werker bent door positief te praten over je vorige of huidige functie. Leg uit dat het voor jou belangrijk is dat je je kan ontwikkelen in een functie en bedenk een goed voorbeeld voor de functie die je ambieert. Koppel je kwaliteiten aan de inhoud van de functie.

Een sollicitatiegesprek is voor jou een goede kans om je interesse in het bedrijf te laten blijken. Door het stellen van de juiste, kritische vragen geef jij aan dat je je reeds in het bedrijf en functie verdiept hebt en dat je enthousiast bent. Je wilt er immers alles van weten! Verdiep je dus van tevoren goed in het bedrijf en in de functie. Bezoek de website van het bedrijf en lees de vacature nog eens goed door en bedenk een paar interessante vragen.

En nog belangrijker: luister goed tijdens het sollicitatiegesprek wat de rekruteerder zelf over het bedrijf en de functie vertelt zodat je daar goed op in kunt spelen. Want bedenk: goede vragen kun je vaak alleen stellen door eerst goed te luisteren!

Uiteraard ben je zelf ook benieuwd naar een aantal arbeidsvoorwaarden binnen het bedrijf. Hoe zit het met je salaris, met vakantiedagen en met eventuele extralegale voordelen? Wees daar echter bij een eerste gesprek terughoudend mee. Kom niet te inhalig over, want hiermee kun je de indruk wekken dat je de omstandigheden voor jezelf een stuk belangrijker vindt dan de uiteindelijke functie. Deze vragen kun je altijd stellen bij een tweede of derde gesprek. En meestal brengt het bedrijf ze op den duur vanzelf wel aan de orde. Het is wel beleefd om daarop te wachten.


 

Bron

Drie vragen die kandidaten moéten stellen bij een jobinterview

Een goed jobinterview is een gesprek eerder dan een vraag-en-antwoordsessie. Toch hebben sommige kandidaten het moeilijk om de juiste en relevante vragen te formuleren wanneer ze voor een job gaan. Natuurlijk wil je weten of die job voor jou de goede is, net als het bedrijf wil weten of jij de persoon bent die bij hen past. Hier zijn drie vragen die je een hoop informatie over je nieuwe job zullen verschaffen (en hopelijk een boel ellende zullen besparen).

Waarom is de vorige persoon in deze job weggegaan?
Hier krijg je een goede indicatie van de dynamiek in een bedrijf. Ging je voorganger weg omdat hij werd gepromoveerd? Prima, er is dan ook voor jou ruimte om door te groeien. Werd hij ontslagen? Probeer te weten te komen waarom het bedrijf tot zo’n drastische actie overging. Is het een nieuwe functie? Fijn, dat betekent dat het bedrijf groeit. Maar is het doordachte groei of riskeer je binnen 3 maanden alweer op de stoep te staan?

Kan u me vertellen hoe mijn eerste werkdag, -week, -maand er uit zal zien?
Dit zal je een goede indicatie geven van hoe ver je in het rekruteringsproces bent gevorderd. Word je aan jezelf overgelaten of word je opgeleid? Deze vraag stellen op een manier waaruit blijkt dat je denkt de job al vast te hebben komt het NLP-proces waarin je zit enkel ten goede.

Kan u de ideale kandidaat voor deze positie omschrijven?
Deze vraag vermijdt heen-en-weer gepraat over ‘wie ik ben en wat ik kan’. Nu moet het bedrijf zijn kaarten op tafel leggen en je exact vertellen wat ze verwachten. Deze informatie kan jij dan in je pitch insluiten. Bovenop deze drie vragen kan het nooit kwaad om de website van het bedrijf waarbij je solliciteert te bekijken. Ongetwijfeld formuleer je aan de hand van wat je ziet nog enkele intelligente vragen.


 

Bron

Kleren maken de man, maar al wat telt is het logo
groot_-_sollicitatiekleding_man_casualgroot_-_sollicitatiekleding_vrouw_zakelijk

Wie merkkleding met een duidelijk zichtbaar logo draagt, geniet meer aanzien en krijgt makkelijker medewerking en werkaanbevelingen en verdient ook meer geld dan mensen die geen merkkleding dragen. Dat blijkt uit onderzoek van Rob Nelissen en Marijn Meijers van de Universiteit van Tilburg. Hun bevindingen worden gepubliceerd in Evolution and Human Behavior.
De onderzoekers lieten vrijwilligers foto’s zien van een man met een poloshirt. Die foto werd digitaal bewerkt zodat het shirt een Lacoste of Hilfiger-logo had en daarna een goedkoper Slazenger-logo of zelfs helemaal geen logo.

Wat bleek?

Wanneer de man het Hilfiger of Lacoste-logo droeg, kreeg hij door de deelnemers een hogere status toegemeten op een schaal van 1 tot 5 (3,5 voor Lacoste en 3,47 voor Hilfiger), dan wanneer hij geen logo (2,91) had of het Slazenger-logo (2,84) droeg.
De respondenten schatten hem ook rijker in wanneer hij merkkledij droeg, dan wanneer dat niet het geval was.
Die bevindingen werden bevestigd toen de onderzoekers een paar vrouwen vroegen een enquête-onderzoek te doen in een winkelcentrum, waarvoor zij de ene dag een trui met logo droegen en de dag daarna een kledingstuk zonder logo.
Opnieuw bleek dat wanneer die vrouwen een Tommy Hilfiger-trui droegen, zij veel vaker medewerking kregen van de passanten dan wanneer ze een trui zonder logo droegen (52% tegen 13%). Uit andere experimenten blijkt ook dat mensen met merkkleding vaker worden aanbevolen voor een job en zelfs meer geld verdienen.

De onderzoekers concluderen dat mensen logo’s ervaren als signalen van onderliggende kwaliteit en dat ze daarbij denken dat enkel de besten zich kwaliteit kunnen veroorloven.


 

Bron

Aanbod aanvaarden of weigeren?

vacature

Het is zover: een werkgever heeft je een job aangeboden! Maar nu je eindelijk je doel bereikt hebt, begin je plots te twijfelen. Moet je nu wel of niet ingaan op dit aanbod?
Hier vind je enkele aandachtspunten waar je op kunt letten en die je kunnen helpen om de uiteindelijke beslissing te nemen.

Afwegingen
Als er geen andere voorstellen in de pijplijn zitten, moet je uiteraard niet aarzelen en het aanbod aanvaarden. Heb je daarentegen de keuze tussen verschillende banen, dan kun je beter twee dagen uitstel vragen aan de recruiter. Laat hem weten dat je even rustig over het aanbod wilt nadenken en dat je na twee dagen je beslissing zult maken. Wacht zeker niet langer, want dit kan je geloofwaardigheid alleen maar schaden.

Gebruik deze extra tijd om goed na te denken over de volgende aspecten van de baan. Wat vind jij belangrijk?

  • Salaris – Geld maakt niet gelukkig, maar kan je leven wel iets gemakkelijker maken. Vergelijk het salaris met je opleiding, ervaring en de marktwaarde van de functie waarvoor je solliciteert. Maak gebruik van de Monster Loonwijzer en bereken wat jouw functie waard is.
  • Locatie – Ben je bijvoorbeeld woonachtig in West-Vlaanderen, dan kan het je logisch lijken om eerstjobs zoeken in de regio West-Vlaanderen. Leg jezelf geen onmogelijke trajecten op, tenzij dit jouw droomjob is of je echt niets anders vindt.
    Reistijd gaat ten koste van vrije tijd en dagelijkse files kunnen al snel een rothumeur veroorzaken, wat ongetwijfeld zijn effect zal hebben op jouw indruk van je job.
  • Contract – Je zult het contract misschien zelf nog niet in handen hebben, maar tijdens het gesprek is er ongetwijfeld gepraat over: je werkuren (9 tot 5 of flexibel…), secundaire arbeidsvoorwaarden zoals lease-auto, mobiele telefoon, 13e maand etc. Kijk wat jij echt belangrijk vindt.
    Zodra je een beslissing genomen hebt, bel je naar de recruiter om te zeggen dat je zijn aanbod al dan niet aanvaardt. Als je akkoord gaat met het aanbod, vraag dan onmiddellijk naar een nieuwe afspraak om je contract te ondertekenen of schrijf hem over je beslissing. Vraag naar een brief waarin de voorwaarden opgetekend staan.

Besef dat zolang je geen contract getekend hebt, alle opties open blijven en je dus nog steeds van gedachte kunt veranderen. Ook al heb je misschien gewetensproblemen wanneer je op het laatste moment toch een aanbod weigert, weet dan dat bedrijven niet met dergelijke gewetensproblemen kampen. De markt is open en de recruiters weten dit. De uiteindelijke beslissing is altijd aan jou!

Speel het spel eerlijk!
Als je van verschillende werkgevers een aanbod gekregen hebt, kun je proberen om deze tegen elkaar te laten opbieden. Probeer om de beste condities te pakken te krijgen door aan de recruiter te vertellen welk aanbod de concurrentie jou gedaan heeft.

Leg aan elk van hen uit dat het aanbod je enorm interesseert, maar dat je nog niet hebt kunnen kiezen tussen de verschillende aanbiedingen (ook al heb je een sterke voorkeur voor één van de aangeboden functies). Op die manier zul je snel te weten komen welke waarde de recruiter hecht aan jouw competenties.

Wees voorzichtig met deze aanpak en zorg dat jij bij iedereen in een goed blaadje blijft staan. Wanneer je je keuze gemaakt hebt, laat dan aan de anderen weten:

  • dat het heel aangenaam was om met hen te onderhandelen;
  • dat ze jouw CV in hun database mogen bewaren;
  • dat je hen opnieuw zal benaderen wanneer je wat meer ervaring hebt opgedaan.

 

Handel snel en eerlijk, dat zullen ze je zeker in dank afnemen!